zapraszamy do stołu

 Stół w naszym domu spełnia wiele ról. Śniadania, obiady, kolacje, odrabianie lekcji, rozmowy, spotkania się z przyjaciółmi, rodzinne utarczki, poranna gazeta, poobiednia kawka, cerowanie skarpet, stroiki świąteczne, dziecięce prace plastyczne, drobne naprawy i różne inne sprawy. Potrzeba więc szybko przeorganizować powierzchnię - z roboczej w odświętną i na każdą okazję z powyższych. 
Obrusy są formalne i wymagają prasowania. Ceraty nie wchodzą w grę 😑. 
Najlepiej sprawdzają się serwety i podkładki. Mamy takie jedne plastikowe, z ikei, dziesięcioletnie. Piszę o tym z dumą, bo niejako wyrolowaliśmy system - rzecz masowa, tania i w założeniu raczej krótkotrwała służy nam nadspodziewanie długo. 

Tym razem zapraszamy do stołu z dzianiną!

Tęczowa serweta





Włóczka Katia Bombay

Ze 100 g wyszło 43 cm na szerokość. Kolor nr 2024 - niestety wycofali z produkcji, miałam ten 1 motek, impulsem zakupiony przy jakiejś okazji. Nie szukałam specjalnie wzoru, zrobiłam zwykły sześciokąt słupkami, bo włóczka daje cały efekt. Bawełna merceryzowana, wyczytałam że idealna pod szydełko i to się zgadza! Szydełko nr 4,5. 

Pasiaste podkładki 



Włóczka Bomull-Lin

Druty nr 5. Na jedną podkładkę o wymiarach 28x36 cm zeszło mi ok. 50 g, czyli 1 motek. Z frędzlami już ok. 60 g - przy robieniu kompletu daje to dodatkowy motek. Frędzelki wymyśliłam, żeby nie martwić się ukrywaniem nitek. Fajnie się  rozcapierzyły, bo włóczka ta łatwo się rozwarstwia (co może być w robocie irytujące). W rodzinie zdania na ten temat podzielone. 
Pierwszy raz pracowałam z lnianą włóczką. Obawiać się można jej twardości i sztywności, lecz w parze z bawełną jest całkiem, całkiem. 


Kolory pasują do siedzisk krzeseł, które ufarbowaliśmy na granatowo. Były ecru i po pewnym czasie już żaden maxi-ultra-bang odplamiacz nie dawał im rady.


Słoneczny komplecik do kawy


Włóczka bawełniana - resztki ze sweterków. Szydełko nr 3,5. 
Ćwiczenia z pracy w okrążeniach: "Koło. Sploty są dodawane równomiernie na całej długości okrążenia. Im wyższe sploty wykonasz, tym więcej splotów należy dodać w okrążeniu, aby motyw pozostał płaski" (Szydełko od A do Z. Ilustrowany podręcznik dla początkujących i zaawansowanych. Wyd. RM, 2020)
Małe podkładki to 5 rzędów słupków. Serweta improwizowana, licząc od środka składa się z: 6 rz. półsłupków, 4 rz. słupków, 2 rz. słupków podwójnych, na koniec słupki i łańcuszkowe falbanki. 


Zestaw w założeniu do kawy i tak pozuje. Jednak już go widzę z dzbankiem  lemoniady lub kompotu, w czas kanikuły... Jeśli jeszcze jakieś resztki bawełny w pokrewnych kolorach zostaną, zamierzam powiększyć kolekcję. 
Sprawa jest rozwojowa.  

Zalety stołowych dzianin

  • szybko powstają (np. jako przerywniki między większymi projektami)
  • można zużyć resztki włóczek - zero waste
  • nie wymagają blokowania ani prasowania (można, nie trzeba)
  • są dwustronne













Komentarze

  1. Rewelacyjne! Pięknie wygląda taki stół i ile ma oblicz! Jeśli można - podkradnę pomysł. Też mam stół, wokół którego kręci się życie naszej rodziny. Jemy przy nim, pracujemy, ja wykonuję robótki, gościmy gości. Mam na nim zazwyczaj jakąś serwetę, ale brak mi już sił do ich ciągłego prania, suszenia i prasowania. Tyle z tym zabawy... A skoro mówisz, że takie podkładki wystarczy wyprać i już - to coś dla mnie!
    Dziękuję za pomysł!

    OdpowiedzUsuń
  2. Proszę bardzo. Cieszy mnie, że pomysł przypadł do gustu :) Co do prasowania, to ja nie mam zbyt dużych wymagań w tym względzie. Osoby wrażliwsze pewnie sięgnęłyby po żelazko ...

    OdpowiedzUsuń
  3. Marzy mi się, że będę mogła położyć na stół tylko jakiś wąski bieżnik, albo niewielkie serwetki, oczywiście własnoręcznie robione. Niestety najpierw blat musi zostać poddany renowacji. Podobają mi się zwłaszcza podkładki robione na drutach, mają fajne frędzelki😀

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zatem życzę szybkiej i efektownej renowacji blatu!

      Usuń

Prześlij komentarz

Komentarze są sposobem komunikacji z czytelnikami i zawsze bardzo mnie cieszą !!! Uprzedzam jednak, że komentarze zawierające linki, reklamy i autopromocje będą usuwane.