Ścieg francuski z przekładanymi oczkami







Włóczka: Drops Karisma, kolor ciemnoniebieski (37) - zużyłam 8 motków oraz po                 pół motka w kolorze błękitnym (68) i turkusowym (60).
Druty: rozm. 5 oraz 4,5 na ściągacze.
Wzór:
Sweter dziergany od dołu, z raglanem, choć karczek w pierwszym wydaniu wyglądał inaczej. Ale o tym późnij. Bowiem ściągacze ściegiem francuskim z przekładanymi oczkami, w trzech kolorach, miały być główną i w zasadzie jedyną ozdobą. 
Ścieg zobaczyłam w książce prezentowanej w tym poście i bardzo mi się spodobał. Przetransponowałam go na wersję w okrążeniach. Poniżej podaję uproszczoną rozpiskę:

Objaśnienia skrótów:
okr. = okrążenie
o.p. = oczko prawe
o.l. = oczko lewe
o. przeł. = oczko przełożone bez przerabiania
*...* = powtórzyć

1 okr. - wszystkie o.p.                                
2 okr. - wszystkie o.l.                               
3 okr. - *1 o. przeł., 1 o.p.*                       
4 okr. - *1 o. przeł., 1 o.l.*                       
5 okr. - wszystkie o.p.
6 okr. - wszystkie o.l.
7 okr. - *1 o.p., 1 o. przeł.*
8 okr. - *1 o.l., 1 o. przeł.*

UWAGA !!!
  • Liczba oczek musi być parzysta.
  • Przerabiać oczka lewe metodą kontynentalną, tak by wszystkie oczka zawsze były tak samo ułożone na drucie.
  • By przełożyć oczko bez przerabiania wkładać drut tak jak do przerobienia na lewo, trzymając włóczkę z tyłu.
  • Powtarzać 8 okrążeń dowolną ilość razy. (W powyższym swetrze powtórzyłam schemat 3 razy w ściągaczu dolnym i przy rękawach, a 1 raz przy dekolcie).
  • Przerabiać każde okrążenie innym kolorem, naprzemian.
  • Można też całość wykonać jednym kolorem, zmieniać kolor co 2 okrążenia itp. 
Okrążenia z przekładaniem oczek dorobiły się filmików poglądowych. (Żebym sama nie zapomniała co i jak. Bo gdy głowa siwa, to z pamięcią różnie bywa😉).

Jak przerabiałam okrążenie 3 (i analogicznie 7):

Jak przerabiałam okrążenie 4 (i podobnie 8):

Tak wygląda ścieg po prawej i lewej stronie w rękawie.

Prawa strona

Lewa strona

Karczek postanowiłam uformować przerabiając 3 oczka razem z środkowym na wierzchu, co 10 rzędów i w odstępach co 4 oczka. Niestety, rozliczenie nie wypadło najlepiej, bo w dolnej części karczku wytworzyła się fala. Doszłam do dekoltu i można było machnąć ręką, ale sweter nie dla mnie i tym bardziej nie czułam się z tym dobrze. Sprułam 2 dni roboty i dla bezpieczeństwa zastosowałam raglan. Nieodparta chęć urozmaicenia tej części wzięła górę. Wymyśliłam naprędce linię raglanu z warkoczowym przekładaniem oczka. 


Wzorek na dwóch oczkach. Schemat powtarza się co 4 okrążenia.
1. Zdjąć 1 oczko na drut pomocniczy i trzymać go z przodu. Przerobić drugie oczko na prawo, następnie przerobić oczko z drutu pomocniczego. 
2. Oczka prawe.
3. Zdjąć 1 oczko na drut pomocniczy i trzymać go z tyłu. Przerobić drugie oczko na prawo, następnie przerobić oczko z drutu pomocniczego.  
4. Oczka prawe. 
Przekładałam w okrążeniach, w których równocześnie odejmowałam oczka na raglan.

Prawdopodobnie taki wzorek jest już znany i ma nawet swoją nazwę (jeśli wiecie, dajcie znać w komentarzach). Póki co niech będzie "Wężykiem, wężykiem" - za kabaretu klasykiem. 😁 
Pozdrawiam !!!

ps. Znalazłam na YT film z tytułowym ściegiem w tę i z powrotem (ale po ang.) - tutaj

Komentarze

  1. Czyli to piękne wykończenie to klasyczna mozaika. W zestawieniu z niebieskim takie kolorowe akcenty bardzo ładnie wpłynęły na ogólną prezencję sweterka. Szkoda, że musiałaś pruć karczek ale najważniejsze że obecna wersja z raglanem jest świetna. Tak ładnie leży na Tobie więc może ją sobie zostawisz?😉
    Super filmiki, dobrze że zrobiłaś je dla pamięci👍

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za odwiedziny i komentarz :)))
      Właśnie o akcenciki koloru mi chodziło. Jak my dziewiarki się rozumiemy! :))) Też pomyślałam, że to ma coś wspólnego z mozaiką. Będzie dobry wstęp do wzorów Reni Witkowskiej :)
      Sweterek już poszedł na miejsce przeznaczenia ;(

      Usuń
  2. Fantastyczny sweter! ♥ I świetny tutorial :-)
    Miłego!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękować, dziękować! Wszystkiego dobrego :)))

      Usuń
  3. Nie wiem jak wyglądał karczek, ale najwyraźniej to raglan był mu pisany, bo sweter super się prezentuje. Ekstra, że dzielisz się opisem i nawet kręcisz filmy dokumentalno-edukacyjne🎥 Zdradzisz kulisy produkcji? Kamerka Go Pro, czy po prostu telefon na statywie?
    Aaaa... i super fryzura, marzy mi się taka, ale póki co nie mam odwagi🫣

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję pięknie i błękitnie Bokasiu :)))
      To jest kino niezależne - kręcone z ręki ;) Statywu się jeszcze nie dorobiłam. Ale mam dziwnym zbiegiem okoliczności w miarę dobry aparat (i dziwnym zbiegiem okoliczności jeszcze go nie zepsułam :-P), którym można też kręcić filmiki. Młodzież w roli operatora, a ja ustawiłam im kadr na tle dywanu. Takie to tajniki produkcji - hi, hi, hi. Dla mnie wszystkie działania z tym aparatem to dobra zabawa. A fryzura popandemiczna - jak był lockdown i zakłady fryzjerskie nieczynne, małżonek przejechał maszynką i tak został mym nadwornym trefnisiem. Pozdrawiam serdecznie :)))

      Usuń
    2. A więc studio produkcyjne - na razie aktor + operator. Później kto wie, może się rozwinie?
      Mi też chodzi po głowie coś na kształt filmików, ale takie 100% 'kino autorskie' - czyli ja i nikt więcej🤣 muszę tylko wykoncypować jak to zrobić🤔
      Mój małżonek strzygł mnie w młodości, ale potem zapuściłam włosy i wyszedł z wprawy😆

      Usuń
    3. Powodzenia w realizacji filmowych marzeń ;)))

      Usuń
  4. Gratuluję świetnego projektu i nagrywania instruktaży! Szkoda tylko, że ten sweterek nie dla Ciebie, bo wyglądasz w nim pięknie, idealny kolor do Twojej urody, do koloru cery, oczu, włosów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Mario za wszystkie komplementy:))) Pozdrawiam serdecznie!
      ps. A niebieski sweter jeszcze sobie kiedyś zrobię.

      Usuń
  5. Piękny sweterek. Te kolorowe wstawki robią robotę! Ale moją uwagę również zwrócił... Twój uśmiech. Zrobił mi dzień :) Więcej proszę :) Pozdrawiam Pchła K

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No takiego komentarza się nie spodziewałam ;0) Dzięki Pchełko :)))
      Postaram się tu uśmiechać jak najczęściej!

      Usuń
  6. Prosty sweterek w niesamowitym kolorze z ozdobnym wykończeniem. Pasuje do Ciebie :-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Przepiękny!!!! Ta mozaika jest rewelacyjna! Muszę kiedyś usiąść na spokojnie i z pomocą Twoich filmików zrobić krok po kroku, bo warto się jej nauczyć :) Pozdrawiam serdecznie!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję przepięknie!!! Filmiki takie sobie, ale nie znalazłam tego ściegu w okrążeniach na YT, więc zrobiłam ;) Łatwy jest, a można nim coś urozmaicić. Pozdrawiam :)))

      Usuń
  8. Zastanawiałam się dłuższy czas, co mi te ozdobne mankiety przypominają i z czym się kojarzą ;0)
    Krajka :0) są jak krajka :0) tkana i zawsze cudownie dekoracyjna :0)
    Piękny sweterek :0)
    Pozdrawiam serdecznie Reniu :0)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świetne skojarzenie! Krajki są super! Na kraj świata z nimi można iść ;) Oczywiście mam już pomysły na kolejne takie krajki, np. listwa kardiganu?
      Pozdrawiam ciepło! :)))

      Usuń
  9. Jaki śliczny sweterek:) Sama bym taki nosiła. Bardzo pięknie obmyśliłaś i wykonałaś szczegóły, no i mozaikę już umiesz! Możesz teraz śmiało zabierać się za dowolny mozaikowy schemat.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takim to sposobem nauczyłam się mozaiki, nawet o tym nie wiedząc ;) Podbudowana jestem! (Tym bardziej, że zgłosiłam się do Reni Witkowskiej na test czapki 'Among flowers' :)
      Dziękuję za miły komentarz!!! Pozdrawiam serdecznie :)))

      Usuń
  10. Sweter piękny i z pewnością bardzo ciepły. Podziwiam fryzurę. Zawsze bardzo mi się taka podobała, ale nigdy nie miałam odwagi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Trikado! Odwaga odwagą, ale uważam, że Twoja fryzura do Ciebie bardziej pasuje :))) Pozdrawiam!

      Usuń
  11. Super sweter. Błękitne wykończenia dodają mu uroku.

    OdpowiedzUsuń
  12. Dziękuję Barbaro, pozdrawiam serdecznie :)))

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Komentarze są sposobem komunikacji z czytelnikami i zawsze bardzo mnie cieszą !!! Uprzedzam jednak, że komentarze zawierające linki, reklamy i autopromocje będą usuwane.